If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Portfolio bouwen... wat moet erin?

Verhalen over van alles en nog wat, wat je maar kwijt wilt.
En doe mee met onze Monthly Challenge!

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Skarbog

Portfolio bouwen... wat moet erin?

Berichtdoor Skarbog » Do Jan 05, 2006 10:49 pm

Ergens in januari of februari moet ik een portfolio meenemen naar een gesprek op de kunstacademie. Heb eindelijk de stap durven nemen om me in te schrijven.

Nu is alleen de vraag.... wat moet er in een portfolio? Hoe ziet zo'n ding eruit? in wat voor vorm moet het gepresenteerd worden? moeten er alleen originelen in?

Zijn er nog valkuilen voor het maken van een portfolio?

Ik hoop toch zo dat iemand of meerderen me tips kunnen geven, ik ben nu maar aan het werk gegaan om in ieder geval een boel te kunnen laten zien.

Groetjes

Skarbog :D
-----------------------------------------------------------------------------------------
Voor meer tekeningen/schilderijen:
Website: www.Skarbog.com
Facebook: Skarbog Portrait & Fantasy Art
DeviantART: Skarbog

aterlamia

Berichtdoor aterlamia » Do Jan 05, 2006 11:06 pm

Voor zover ik weet is een portfolio een map met je beste werk er in.
Dit hoeven geen tekeningen te zijn perse maar je moet met je portfolio kunnen laten zien wat jouw sterke punten zijn. Stop er niet te veel in maar denk goed na stop aleen het beste van het beste er in. En als je ooit experimenten heb gedaan die goed gelukt zijn stop die er ook in om een zo breed mogelijk beeld van jouw kunnen te geven.

ik hoop dat dit een beetje helpt.
Avé
Veni veni venias
Aterlamia

nanouk

Berichtdoor nanouk » Do Jan 05, 2006 11:49 pm

Inderdaad, je beste werk. En waarschijnlijk moet je ook nog wat opdrachten voor hen maken, zodat ze een nog beter beeld van je krijgen.

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Za Jan 07, 2006 3:03 pm

Ik weet van een vriend van ons, die is afgewezen op de kunstacademie omdat zijn werk in zijn portfolio "te perfect" was. Laat dus ook schetsen en probeersels zien en niet alleen het meest afgeronde werk.

Hoe de portfolio er uit kan zien: het zou helemaal digitaal kunnen maar dat kost veel werk en je moet zorgen dat je een viewer hebt om alles te kunnen laten zien. Dus ik zou kiezen voor een map waar je een zo breed mogelijk assortiment laat zien.

Veel succes!! Laat je nog weten wat de uitslag is?
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Skarbog

Berichtdoor Skarbog » Za Jan 07, 2006 6:54 pm

afgewezen door te perfect werk :shock: horror...... is hij daarna nog ergens anders terecht gekomen? lijkt me echt een afknapper als dat de reden is, maar in ieder geval bedankt voor de waarschuwing.

K zit er over te denken nu om alles wat a4 is in een grote binder te doen met insteekhoesjes, dit dan op categorie. Alles wat groter is dan a4 doe ik dan denk ik een ubergrote tekeningenkoffer, zodat dat allemaal daarin past.

Maar je hoeft dus niet alleen maar originelen mee te nemen? anders is er nog de mogelijkheid om een catalogus te maken. maar dat is weer zo.. mja, mmm weet niet... :shock: arghhhhh

bedankt voor de tips iig allemaal! En natuurlijk laat ik weten wat de uitslag is!!1 :D
-----------------------------------------------------------------------------------------

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Ma Jan 16, 2006 9:18 pm

Naar welke kunstacademie ga je? (probeer je te gaan?)

Je moet niet je beste werk meenemen naar een kunstacademie.
Dingen die er in moeten:
- veel verschillende stijlen (niet alleen fantasy bijv. of niet alleen dieren, of mensen enz.)
- Verschillende mediums. Potlood, computer, viltstift, verf, glas, blik, kunststof, foto's waar je maar goed in bent. Probeer er 3 te kiezen.
- GEEN fantasy. Er zijn een paar toegelaten met fantasy, maar zeggen ze er meteen bij "dat leren we je wel af" lol :P Dus als je echt veel fantasy hebt moet je dat wel meenemen, maar neem zoveel mogelijk niet-fantasy mee!
- Neem ook schetsen mee, ook meerdere van 1 tekening. Zodat ze kunnen zien hoe je tot een tekening komt.
- Ze zijn dol op foto's. Ook al wil je geen fotograaf worden. Met foto's kan je namelijk goed zien of je gevoel hebt voor compositie. Probeer er 2 in te doen.

valkuil is dus eentonigheid. Ik zou bijvoorbeeld nooit toegelaten worden met wat ik hier laat zien. aquarel dieren. alleen aquarel is fout en ook nog eens alleen dieren is helemaal fout. Ook al zouden ze goed getekend zijn, maakt niet uit. Probeer dus een hoop dingen uit! Je kan beter 2 goede werken thuislaten dan dat je 3 zelfde stijlen tekeningen er in hebt.

En over meenemen... insteekhoesjes zijn lelijk en moeten ze het er steeds uit halen om goed te kunnen zien. Gewoon een omklapmap lijkt me het beste? Je hebt ook van die proffesionele zwarte tekenmappen waar je er honderden mee ziet lopen als je in de buurt van een kunstacademie komt :P Maar die zijn duur.

Ik zit trouwens niet op een kunstacademie, misschien ga ik er wel op. (zelfs via een manier dat ik geen toelatingsexamen hoef te doen :P) Maar voor het geval ik wel examen moet doen heb ik veel mensen gevraagd die op de kunstacademie zitten wat er allemaal in moet.
:P

Lontje

Berichtdoor Lontje » Ma Jan 16, 2006 10:04 pm

Hee wat goed dat je die stap hebt durven nemen! Met een portfolio kan ik je niet helpen maar ik denk dat je aan de tips van nancy_kelpie heel wat hebt.
Spannend ik zal voor je duimen!

Groetjes Ilonne
* even niets, behalve dit dan :) *

Skarbog

Berichtdoor Skarbog » Ma Jan 16, 2006 10:36 pm

Ha! dank jullie wel allemaal voor de tips en de sterktewensen.. we neeeed it!

Ik zal proberen zo mni mogelijk fantasy mee te nemen, ben al hard aan de slag om dit voor elkaar te krijgen *lastig, moet ik eerlijk bekennen*

dat van die foto's wist ik niet, dus die is zeker bruikbaar! En is het echt zo dat je niet je werk in een map mee moet nemen? zo'n megagrote zwarte koffer heb ik wel, moet alles daar los in? wat een feest *not* kan ik alles weer on-archiveren *schater*...

k probeer op de aki in enschede terecht te komen. hoe krijg jij dat voor elkaar dat je geen toelatingsexamen hoeft te doen?? haha nieuwsgierig ben ik altijd....

Groetjes

Skarbog

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Ma Jan 16, 2006 11:14 pm

Moet je natuurlijk wel een beetje kunnen fotograferen natuurlijk. Of anders even boek lenen van de bieb erover dat je in elk geval geen domme beginnersfouten maakt met foto's?

Het liefst willen ze helemaal geen fantasy, eigenlijk geen idee waarom.

een koffer lijkt me ook niet handig... maar een map zonder die irritante doorzichtige mapjes? en gewoon op volgorde leggen in die A4 map.

En ik hoe ik er op kom zonder examen:
Ik doe een opleiding Multimedia en vormgeving (zoiets als grafisch lyceum, maar dan niet op de kunstacademie en veel meer computergericht.) Volgend jaar mag ik een half jaar zelf mn lessen kiezen op andere scholen. (ik mag psychologie, dansen, muziek, fysiotherapie echt de raarste dingen doen! :D) Dus nu bedacht ik de kunstacademie. Op papier zijn ze verplicht mij toe te laten, maar toen ik er persoonlijk heen ging wouden ze me niet hebben :( Nu heb ik nog een idee dat ik ga vragen dat iedereen die dat wil van mijn school langs een of andere leraar kan gaan om zijn werk te laten zien. Soort toelaingsexamen, maar minder streng omdat we geen diploma krijgen en het maar voor een half jaar is.

Kunstacademie zit steeds tegen me te liggen van "je kan niet zomaar een half jaar invallen" dit kan wél. En te zeuren dat niemand dat mag, vorig jaar waren er toch echt een paar die dat wel mochten. Maar ze hebben mijn werk ook nog niet gezien, dus misschien denken ze dat ik nog nooit een potlood heb gebruikt :P

nanouk

Berichtdoor nanouk » Di Jan 17, 2006 8:32 am

Het lijkt mij dat er best een paar beginnersfouten in je werk mogen zitten, daarvoor ga je tenslotte naar de kunstacademie, om die fouten af te leren. Ik heb ook wel eens gehoord, dat er iemand is afgewezen omdat die te goed was. Die konden ze niks meer leren :?

Mijn neef had ook verschillende fantasydingen in zijn portfolio en hij is toch aangenomen.

OP de kunstacademie kan je ook veel aan fotografie doen, dus het is best wel heel breed georienteerd.

Skarbog

Berichtdoor Skarbog » Di Jan 17, 2006 10:44 am

Haha, nee, fotografie is wel okee, werk nu al bijna twee jaar met een digitale spiegelreflex nikon nog wat, en die gaat echt overal mee naar toe, daar maak k me geen zorgen om :D k heb inmiddels al honderden composities van de natuur, dieren, voorwerpen, mensen, schaduwval, gebouwen, cultuur en paarden natuurlijk :-) misschien dat ik daar eerst maar eens in ga snuffen..

k heb daar met een leraar gesproken, die vond dat er best wel wat fantasy in mocht, maar niet teveel. Hij raadde inderdaad aan om een grote diversiteit erin te doen, en raadde aan om vooral veel portretten erin te doen van mensen en om van te voren voor te bereiden welke schilders en stijlen ik mooi vind. dat is ook nog belangrijk dus :?

wat raar dat ze bij jou zo raar doen nancy_kelpie.

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Di Jan 17, 2006 1:38 pm

Je kan er ook popcultuur studeren op kunstacademie :P Maar ik bedoelde dat als je voor een tekenopleiding "soliciteerde" je er ook wat foto's in kon doen.

En ik denk dat ze zo raar doen omdat ze bang zijn dat opeens heel veel mensen van andere scholen dneken "oh grappig ik ga half jaar kunstacademie doen" zonder dat ze goed kunnen tekenen. Ik breng ze nog wel op andere gedachten :twisted: (blijven stalken met mijn vraag)

portretten?! nee..... *kan geen mensen tekenen* :( Ik ken iemand die perse voor toelating op de academie moest komen en daar een hand tekenen. Dus ze zullen het wel leuk vinden als je mensen kan tekenen idd :P

Skarbog

Berichtdoor Skarbog » Di Jan 17, 2006 2:59 pm

oe das een goede, een hand of een voet idd. of een oog close up :D

maar moet jij ook een volledig portfolio meenemen? pfffff dat is ook valselijk dan :shock: je zou dan ook idd denken dat he tgeen probleem moet zijn. als je niet wilt of kunt tekenen dan kom je daar toch niet? en mij werd ook verteld dat enthousiasme het allerbelangrijkst was.

was je ook van plan om naar enschede te gaan?

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Di Jan 17, 2006 9:37 pm

Nou het zit zo.... de kunstacademie is onderdeel van de Hanze Hogeschool en daar kan je echt alles studeren. Ze zullen er wle geld van krijgen, dus blijven ze bij de Hanze hogeschool, maar ze doen liever alsof ze er niet bij horen. Maar hierdoor is ook die regel dat ze studenten voor een half jaar aan moeten nemen ook voor hun. De hanze hogeschool heeft die regel gemaakt, en hun doen liever als die er niet is.

Tot nu toe hebben ze dus "nee" gezegd zonder dat ze portfolio gezien hebben. En zeiden ze dat ze nog tijd nodig hadden om andere studenten een half jaar op te kunnen vangen. Maar als ik ideeën daarvoor had mocht ik die inbrengen, dus ik moet denk ik maar weer eens heen en mijn idee van hun "klein toelatingsexamen" opperen.

Dus zelfs al zou ik groot toelatingsexamen doen en slagen, tot nu toe is het antwoord "nee" om daar een half jaar te zijn.

Ik woon in groningen, dus mijn eerste hoop is Minerva, maar als dat nee blijft probeer ik leeuwarden, en anders misschien enschede. Mijn vriendje woont vlakbij enschede dus kan ik daar wonen :P

Natasja

Berichtdoor Natasja » Wo Jan 18, 2006 10:38 am

Wat goed van je dat je deze stap durft te nemen. Ik hoop dat je toegelaten wordt!

Ik ben zelf ook aan het snuffelen geweest tussen de kunstacademies. Wat ik o.a. over het portfolio 'ergens' heb gelezen is dat men graag in je werk je ontwikkeling terug ziet. Dus idd. niet alleen je beste werk. Voeg ook studies en schetsen toe!

Enne....wellicht ook handig; duik de bieb eens in en draai je achterste een paar keer rond in een museumpje hier of daar. Niet dat je nu van alles moet weten, hoor. Maar ze zien ook graag dat je geïnteresseerd bent in de kunstgeschiedenis en dat je actief wat aan je kunstkennis doet.

Veel succes, ik zal voor je duimen!!!!

Groetjes,
Natasja

Terug naar “Het theehuis”