tekst schilderen op hout

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia, Mariska

Plaats reactie
trekker25
Berichten: 2
Lid geworden op: di nov 21, 2017 5:10 pm

tekst schilderen op hout

Bericht door trekker25 » di nov 21, 2017 5:17 pm

Ik wil graag zelf een mooi houten naambord buiten hebben, want de naam van onze jongste zoon staat er nog niet op.

Ik heb een mooi stukje mahonie hout geschaafd / vlak / afgerond en wil dit mooi strak de letters schilderen. Verder geen ondergrond aangebracht.

Op een proef stukje lijkt de witte acryl verf (action) meer over het hout te glijden dan dat het echt pakt?

Dit is mahonie hout met 1e laag geverfd:
Afbeelding

En dit is op een stukje eiken hout met 3 lagen:
Afbeelding

Is het gewoon meer lagen blijven aanbrengen tot het mooi egaal dekkend is? Of ligt het aan de verf / techniek.

Als proef heb ik nu een ander stukje mahonie met een laagje transparante vernis bestreken. Ik wil morgen kijken of dat verschil maakt.

Gebruikersavatar
Annet
Berichten: 4241
Lid geworden op: zo okt 14, 2012 10:17 am
Contacteer:

Re: tekst schilderen op hout

Bericht door Annet » di nov 21, 2017 8:08 pm

Gewoon laagjes blijven aanbrengen. Komt vanzelf goed. Laat je niet verleiden tot een dikke laag in 1x erop aan te brengen, dan krijg je een minder mooi einresultaat.
Website: @telier@nnet
Facebook: Annet's Art
DeviantART: Vissen13

trekker25
Berichten: 2
Lid geworden op: di nov 21, 2017 5:10 pm

Re: tekst schilderen op hout

Bericht door trekker25 » di nov 21, 2017 8:28 pm

Annet schreef:Gewoon laagjes blijven aanbrengen. Komt vanzelf goed. Laat je niet verleiden tot een dikke laag in 1x erop aan te brengen, dan krijg je een minder mooi einresultaat.
ok bedankt goed om te horen dat ik op de goede weg ben.

echter hoe meer laagjes ik doe, hoe minder strak de buitenrand wordt, omdat je toch nog wel eens een heel klein beetje uitschiet.

Kun je op het einde dit nog een beetje meer strak maken? Hoeft niet zo gelikt straks zoals bv bij dit: (is machinaal gedaan)
https://nl.pinterest.com/pin/174936766759388690/

Maar beetje in die richting is wel leuk :-)

Gebruikersavatar
Annet
Berichten: 4241
Lid geworden op: zo okt 14, 2012 10:17 am
Contacteer:

Re: tekst schilderen op hout

Bericht door Annet » di nov 21, 2017 9:20 pm

Heb je een potlood met rubberen platte punt? Of anders een wattenstaafje? Als je uitschiet duw je zo het verf weer terug. Krijg je mooi strak randje.
Website: @telier@nnet
Facebook: Annet's Art
DeviantART: Vissen13

Gebruikersavatar
Piet Br
Berichten: 57
Lid geworden op: ma feb 01, 2016 4:04 pm
Contacteer:

Re: tekst schilderen op hout

Bericht door Piet Br » wo jan 17, 2018 1:41 am

Een lettersjabloon printen op dik papier (of per letter als het groot is). Met een scalpel de letters uitsnijden. Papier op het hout aanbrengen (met tijdelijke kleurloze lijm). Zorg voor een supergoede hechting met name ook langs de randen van de uitgesneden letters. Via tamponneren de verf opbrengen. Meerdere lagen tot het super dekkend is. Dan papier wegnemen, alles schoonmaken / lijm resten verwijderen, drogen en desgewenst met blanke lak/vernis bedekken. P.S. er zijn ook online bedrijven op www die sjablonen leveren.
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

ANTONI
Berichten: 651
Lid geworden op: do jan 15, 2015 8:23 pm
Contacteer:

Re: tekst schilderen op hout

Bericht door ANTONI » vr jan 19, 2018 6:15 pm

Letter/cijfersjablonen vind je soms heel goedkoop in speelgoedzaken.
I.p.v. verf gewoon stiften gebruiken. Heel goedkoop bij Hema/Action.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Eveline
Berichten: 870
Lid geworden op: do apr 28, 2011 11:51 am
Contacteer:

Re: tekst schilderen op hout

Bericht door Eveline » ma jan 29, 2018 3:08 pm

Het is misschien handiger om eerst een laagje gesso te schilderen, en dan pas de verf. Je gesso dient dan als onderlaag, maar in de vorm van de letters.

Plaats reactie